featured image
Plantorama

Plantorama kundeklubben

Case

Dette koncept er udarbejdet til Plantorama, med fokus på at skabe en cross channel løsning. Nutidens kunder lægger ubevidst vægt at deres oplevelse i købsrejsen er gnidningsfrit og nemt tilgængelig kundeforløb. Derfor bliver der lagt større vægt på at der er en rød tråd gennem en virksomheds  kommunikation og medier.

Udpluk af anvendte metoder

  • Gamification + player types
  • Loyalitetsklub
  • Kunderejser
  • Hook modellen
  • Personalisering
  • Persona

Den konceptuelle løsning

Konceptet er en kundeklub, der finder sted på Plantoramas website og en dedikeret kundeklub app. Kundeklubben har til formål at fastholde deres nuværende kunder samt at skabe loyalitet gennem et videnscenter ved brug af gamification elementer.

Kundeklubben består af tre rang af medlemskaber som kunden kan “bestige” ved optjening af points. De tre rang er; Frø, Spir og Blomst, der giver bedre fordele jo højere rang man er. Rang nulstilles årligt.

Rang 1: Frø
Fordele: medlemspriser og optjening af points.
Rang 2: Spir
Fordele: medlemspriser, optjening af points og 2% bedre tilbud på rewards.
Rang 3: Blomst
Fordele: medlemspriser, optjening af points, 5% bedre tilbud på rewards, tilbud på fragt priser på store vare (fra 500 kr til 250 kr) og 10% på kaffe hos Espresso House.

For at optjene point skal kunden udføre små handlinger enten online eller fysisk i butikken. Det kan fx være at foretage køb i butikken, tjekke ind eller interagere med Plantoramas online medier via hashtags. Dertil optjener kunden også point ved at stige i rang. Givet at Plantorama selv har den største indsigt i deres produktsortiment og produkternes værdi, vil det endelig pointsystem være åben for Plantorama selv at definere.

Kunden kan bruge sine optjente point på rewards eller vælge at få indløst sine point. Rewards bliver fornyet en gang om måneden, som fx er at spare 25% på et køb. Alle medlemmer får adgang til medlemspriser, som er tilgængelig på udvalgte varer. Disse attraktive priser, skal motivere kunder til at melde sig ind i klubben. Medlemspriserne skal være synlige for alle både på deres website og butik. Som en del af kundeklubben, er der en virtuel stue, hvor kundens planter automatisk bliver oprettet efter et køb. Kunden har mulighed for også selv at tilføje eksisterende planter, der fx ikke er købt hos Plantorama og ligeså at fjerne planter, som kunden har købt som gave. Kunden kan kategorisere sine planter. Når kunden foretager køb, eller tilføjer planter til sin virtuelle stue, får kunden skræddersyet guides med tips og tricks, baseret på de planter de har. De kommer i form af push notifikationer på ens kundeprofil. Det er muligt for kunden at give guidene en rating, som er en feedback på hvor nyttigt de fandt indholdet. Feedbacken er privat, og bruges til internt dataindsamling for Plantorama, for at kunne skabe værdi for kunden. Konceptet skaber et mere personligt nyhedsbrev, da brugeren kan tilpasse det med deres interesseområder, ud fra kundeprofilens data.