Praktik uge 7
Denne uge er gået meget hurtig! Jeg er gået i gang med at skrive på min rapport, og det er meget nemt når jeg jo har skrevet denne blog og samtidig en liste over alle de opgaver jeg har lavet igennem forløbet. I løbet af hele ugen har jeg dog døjet med hovedpine og sidst mavesmerter, hvorfor jeg også endte med at arbejde hjemme om torsdagen.
Det startede ud med at jeg ville arbejde med service blueprintning, hvor jeg meget hurtigt gik op for mig, at det måske ikke gav så meget mening. Det minder rigtig meget om de kunderejser jeg har lavet (dog med nogle ekstra lag selvfølgelig). Så for nu valgte jeg ikke at lave det, så må jeg se om der er behov for det senere i forløbet. Så har jeg kigget på ROI og målsætning, noget jeg havde regnet med ville være utolig let, men var meget svært mest fordi jeg havde forestillet mig at lave SMART mål, men de er ikke så brugbare til content marketing (som jo ikke har nogen udløbsdato, hvorfor det er sådan lidt sært at sætte mål der har tidsbegrænsning). Om onsdagen gik jeg i gang med at kigge på Tone of Voice igen, da det gik op for mig at det var meget større end jeg først havde troet. Så nu har jeg lavet en ordenlig guide/køreplan ? Så kiggede jeg også på KPI’er og undersøgte hvad forskellen på KPI’er og ROI er.
Da jeg arbejdede hjemme torsdag var det lidt hårdt da jeg egentlig havde ret mange smerter, og set i bakspejlet skulle jeg bare have meldt mig syg ? men jeg ville meget gerne blive færdig med den præsentation som jeg skulle holde om fredagen. Så jeg lavede mest illustrationer, af personas og så selve præsentationen. Jeg fik også skrevet lidt mere på min rapport. Desuden havde jeg alligevel overskud nok til at bage en kage, som jeg kunne tage med til min præsentation. Jeg havde jo booket mødet til to timer, så sukker skulle der til ?
Da det endelig blev fredag, ville jeg bare gerne i gang med mødet. Jeg både glædet mig til at fortælle om de undersøgelser jeg havde lavet, hvad deres kunder synes (loyalitet) og om fremtidige content muligheder på baggrund af det hele. Samtidig ville jeg også bare gerne have det overstået. Da de så kagen troede de at jeg havde fødsesldag, dog ikke. Men de var glade for kagen, og det var super fedt at se hvordan de tog nyhederne om de kunderinterviews jeg havde udført. De har nogle mega glade og tilfreds kunder. Så de følte at de blev bekræftet i, at det de gør er rigtigt. Jeg fandt også ud af, at jeg havde ramt ved siden af, ved personas for den potentielle kunde målgruppen, så på mandag skal vi lige gå dem igennem så de passer bedst muligt på en reel potentiel kunde. De synes det var sejt alt det jeg har lavet, super spændende og nu glæder de sig til at kunne komme i gang med at udvælge hvilket content der skal laves. Jeg forslog at vi tager er møde på mandag, hvor vi kigger på hvad målgruppen efgterspørger, og laver en “nice to have” og “need to have” plan, så der er forskellige faser af content der lanceres. Det er en proces der kommer til at tage lang tid, især fordi de er så få mennesker på kontoret, så det vil være super fedt, hvis jeg kunne nå at lave en masse content til “fase 1” i hvert fald – så er de kørende med det ?
Jeg har haft det både hårdt og skønt med hele analyse fasen de sidste seks uger. Der har virkelig været oppe og nedture må jeg sige, men det har været meget sjovt. Nu er jeg spændt på hvad content fasen bringer ?