Praktik uge 2
Denne uge startede ud med en briefing på praktikopgaverne, og hvordan jeg forventer at løse dem. Det gik super godt, og de var meget positive og overraskede over de ideer og planer jeg har for praktikken og hvordan jeg vil løse opgaverne. De sagde i hvert fald, at de forventninger de hvade til mig før, kun var blevet højere nu ? Det ligger da en smule pres på, men jeg tager gerne udfordringen op! 😀
Jeg har fået defineret mine opgaver, prøver at anvende forskellige metoder af SCRUM til at administrere mine opgaver. Her valgte jeg den gode gamle klassiske Trello. Så jeg har planlagt mit forløb de næste 8 uger frem, med under opgaver og forfaldsdato – der kommer helt sikkert nye opgaver som jeg endnu ikke har tænkt på.
Ugen er gået på at formulere spørgsmål til nogle telefon interviews som jeg skal afholde i næste uge. Det er for at kunne skrive cases, som skal på deres hjemmeside. Samtidig vil jeg kunne stille spørgsmål som skal synliggøre deres kunders ønsker og behov omkring en fremtidig kommunikationsstragi (i forhold til content), samt persona udvikling. Jeg tænker samtidig at lave en spørgeskemaundersøgelse der skal supplere de nuværende kunders data, da en spørgeskemaundersøgelse vil gå ud på at fange “ikke-kunder”. For at udforme disse spørgsmål, har jeg fundet en gammel gemmer frem. Bogen har stået på reolen i omkring seks år, siden jeg blev færdig som multimediedesigner. Det er “The User is Always Right” af Steve Mulder og Ziv Yaar. Jeg mener virkelig at det var på pensum listen (for den gang købte jeg altså ikke ekstra bøger bare fordi jeg fandt dem spændende, pengene var ikke til det you know) – og jeg mener også, at jeg faktisk aldrig har fået den læst. Den gang jeg gik på MDU var den en masse bøger på pensum, som faktisk ikke blev brugt (hvilket resulterede i at ingen købte bøger der efterfølgende semester!). Anyway, nu har jeg fået den læst, og der er virkelig meget værdifuldt viden i den. Ja, jeg ved hvordan jeg laver personas, men hold da op viden er dybt og super godt og let forklaret. to dage, så have jeg læst godt de 300 sider og taget notater til det jeg følte relevant at tage med i praktikken.
I slutningen af ugen, har Kai givet mig listen over de 10 kunder som jeg kan ringe til i næste uge. Det bliver meget spændende, jeg er en smule nervøs, men er helt sikker på at det nok skal gå. Desuden har kunderne sagt ja til at snakke, så de ved jeg ringer. Håber at få nogle hyggelige samtaler, pointen er jo at lære dem at kende, finde ud af hvad de er glade for ved Ads On, og prøve at udvikle content der passer deres behov. Sidst har Kai endelig fået købt “Content Marketing Bogen” til mig, som jeg er gået i gang med at læse i også. Godt nok foretrækker jeg at læse engelske bøger, men der er altså bare noget ved at læse en dansk bog med danske cases der er meget lettere at sætte sig ind i og forholde sig til!